کد خبر: ۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

صرفه جویی پنجاه میلیون دلاری با داخلی‌ سازی 3000 قطعه در کروز

شرکت صنایع تولیدی کروز با همت 12 هزار نیروی انسانی به صورت مستقیم و 60هزار نفر به صورت غیر مستقیم توانسته بیش از 3000 قطعه مورد نیاز صنعت خودرو را بومی سازی کند و صرفه جویی 50میلیون دلاری را به همراه داشته باشد.
به گزارش خودروکار، نادر سخا، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در خصوص روند فعالیت این شرکت گفت: کروز 39 سال پیش با دو پرسنل در زمینه تولید انواع کلیدهای لوازم برقی خانگی آغاز به فعالیت کرد و از سال 1366 به مدت 4 سال علاوه بر کلیدهای لوازم برقی خانگی به تولید کانکتور های مخابراتی پرداخت، از سال 1370 با همت بلند بنیان گذاران خود راه جدیدی رو پیش رو گرفت و تولید قطعات خودرو را آغاز کرد.

مدیرعامل کروز با تاکید بر کیفیت بالای قطعات تولیدی، توانایی رقابت با نمونه خارجی و همچنین صادرات محصولات در تمامی دوره ها اظهار کرد: قطعات لوازم برقی خانگی و مخابراتی در اوایل فعالیت به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر و در زمینه قطعات خودرو نیز کروز صادرات را در کارنامه خود دارد. به مرور زمان تولید قطعات متفاوت خودرو به این مجموعه افزوده شد و توانستیم از یک کارگاه نود متری به بزرگترین قطعه ساز کشور تبدیل شویم به طوریکه امروزه 72هزار سرمایه انسانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این مجموعه همکاری دارند و از این راه تامین معاش می کنند.

سخا با اشاره به اینکه افزایش سطح داخلی سازی قطعات به منظور افزایش اشتغالزایی، کاهش ارزبری و... اساس کار مجموعه است، تصریح کرد: در ابتدا فعالیت خود را در این زمینه با مهندسی معکوس آغاز کردیم و در سال های اخیر به توانایی طراحی قطعات خودرو همگام با دانش روز دنیا دست یافتیم.

وی در خصوص میزان بومی سازی قطعات خودرو در کروز بیان کرد:  ما با تلاش شبانه روزی نیروی انسانی خود حدود 3000 قطعه مورد نیاز در دسته محصولات متفاوت را بومی سازی کردیم و در این راستا 300 مجموعه ی قطعه ساز با ما در حال همکاری هستند که علاوه بر اشتغال ایجاد شده، صرفه جویی ارزی سالانه بیش از 50میلیون دلار را به همراه داشته است.

مدیرعامل کروز با اشاره به اینکه تنها راه بهبود وضعیت فعلی، گسترش فعالیت شرکت های خصوصی است، گفت: در بسیاری از مسائل مرحله تحقیقات را گذراندیم و به مرحله ابداع یا طراحی دست یافتم که نیازمند سرمایه گذاری هنگفتی است و شاید از عهده شرکت های کوچکتر خارج باشد. با رشد شرکت های خصوصی همچون کروز، سرمایه و اشتغال ایجاد می شود و همچنین به دنبال خود کارگاه های کوچکی را همانند ما که با 300 کارگاه در حال همکاری هستیم، فعال خواهند کرد.

سخا در خصوص نحوه تشکیل واحد تحقیق و توسعه توضیح داد: به منظور در اختیار گرفتن بازارهای هدف که به دنبال کاهش قیمت تمام شده، کیفیت بالا و تنوع محصول است، از بدو تاسیس همواره توجه ویژه ای به امر تحقیق و توسعه داشتیم و از سال 1389این واحد در دو بخش الکترونیک و مکانیک شروع به فعالیت کرد و تا به امروز توانسته بسیاری از قطعات خودرو را بومی سازی کند.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقاء دانش فنی، کاهش هزینه‌های تولید، طراحی محصولات خود پروژه هایی به صورت موازی با دانشگاه های امیرکبیر، تهران و شریف پیش بردیم، گفت: حدود 40 نفر از دانشجویان این دانشگاه ها در واحد تحقیق و توسعه مستقر هستند که در آینده می توانند با گذراندن واحدهای آموزشی جهت کمک به افزایش تولید داخل جذب شوند.

نادر سخا در پایان بر اهتمام همه متخصصان، کارشناسان و نیروی انسانی شاغل در این مجموعه جهت تحقق جهش تولید قطعات خودرو متناسب با نیاز خودروسازان تاکید کرد تا با ارتقاء سطح توانمندی ها، قطعات باکیفیت کروز در اختیار خودروسازان برای تولید محصول با کیفیت قرار گیرد.


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار